Cititoare din secolul al XIX-lea, surprinsă de Poynter în “O seară acasă”

Cititoare din secolul al XIX-lea, surprinsă de Sir Edward John Poynter în acuarela “O seară acasă”. Secretele tablourilor celebre

Tabloul de astăzi: Sir Edward John Poynter, O seară acasă – 1888, 59,3 x 23,5 cm, acuarelă, locație necunoscută.

Poynter O seara acasa

Această acuarelă de dimensiuni reduse, dar cu o puzderie de detalii minuțioase ne oferă o scenă intimă din viața unei burgheze de la sfârșitul secolului al XIX-lea. 

Surprinsă ca într-o scenă de film, protagonista citește un roman, întinsă  pe o meridiană acoperită de un brocard verde. Atmosfera caldă a tabloului este redată de cele două surse de lumină: lampa cu picior de malachit din nișa peretelui și focul din șemineu care propagă câteva sclipiri timide pe marmura albă. Utilizarea șemineului ne indică anotimpul rece și necesitatea de a încălzi camerele. Însă, dacă privim cu atenție cele două vaze cu flori, cea suspendată cu narcise și cea cu lalele de pe gheridon, acestea ne duc cu gândul la primăvară. Astfel, temporalitatea tabloului este subtil sugerată de către artist, cel mai probabil scena desfășurându-se în luna martie. 

Poynter O seara acasa foto“O seară acasă”

Să trecem acum la minunatele rame aurite care ritmează compoziția. Cinci tablouri încadrează oglinda centrală, care are o ramă specifică secolului al XIX-lea, destul de extravagantă și încărcată, probabil italienească. Teoria mea este susținută și de tablourile în ramele italienești expuse deasupra personajului care reamintesc pasiunea pictorului pentru Renaștere.

Poynter O seara acasa foto

Alte două elemente interesante fac trimitere la un alt curent specific vremii: orientalismul. Masa de cafea cu detalii orientale, dar și covorul turcesc descriu casa protagonistei ca fiind “à la mode” şi sugerează o situație financiară suficient de stabilă. Pianul care se întrevede în camera alăturată subliniază, de asemenea, confortul financiar al cuplului.

Aristocrata, captivată de lectură, este însoțită de o pisică și puii acesteia. O trimitere subtilă către maternitate, o dorință sau o realitate din viața familiei descrise. 

În ceea ce privește modelul ales de către artist pentru acest tablou există două ipoteze: prima susţine că ar fi vorba chiar de soția lui Poynter, Agnes, care apare în nenumărate opere ale artistului. A doua – că ar fi sora acesteia, Georgina, ea fiind de asemenea reprezentată de mai multe ori de către pictor. 

Cine a fost Sir Edward John Poynter?

Sir Edward John Poynter, (20 martie 1836 – 26 iulie 1919) a fost un pictor, designer şi desenator englez. A devenit cunoscut pentru picturile sale istorice de dimensiuni mari: Israel in Egypt (1867, primul sau mare succes), Visit of the Queen of Sheba (1871–75) şi King Solomon (1890). În 1896 a fost ales preşedintele Academiei Regale şi a primit în acelaşi an, rangul de cavaler.

  • Cine este autoarea materialului?

Salut! Numele meu este Irina Adam, sunt absolventă în istoria artei, iar specializarea mea este Arta Europeană. Haideți să descoperim împreună enigmele muzeelor și ale artiștilor și să înțelegem simbolurile din tablouri! Sunt nerăbdătoare să împărtășesc cu voi pasiunea mea pentru cultură.

Sursă imagine: Copyright © 2021 Bourne Gallery. All Rights Reserved.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

    error: Continut protejat Anaarecarti.ro!