Tabloul de astăzi: Antoine Watteau, Firma lui Gersaint (L’enseigne de Gersaint) – 1720, 163 x 308 cm, ulei pe pânză, Berlin, Schloss Charlottenburg
Sărbători pastorale într-un cadru de vegetaţie luxuriantă, reală sau imaginară, dansatori, aristocrate şi păstori idealizaţi, culori calde, curbe şi contra-curbe: căutarea eleganţei şi a rafinamentului stilului ‘rocaille’ triumfă în opera artistului Jean-Antoine Watteau.
Spre sfârşitul vieţii sale, artistul, foarte bolnav, se întoarce la Paris după călătoria sa în Marea Britanie. Este găzduit de prietenul său, Gersaint, negustor de artă pe Pont-Notre Dame, iar ca recompensă pentru ospitalitatea cu care a fost primit, Watteau pictează acest tablou cu scopul de a deveni ‘Firma’ magazinului lui Gersaint. (Firmele ‘Enseignes’ erau opere de artă aşezate pe frontispiciul magazinelor şi care descriau specificul comerţului).
“Firma lui Gersaint” de Antoine Watteau, un tablou uriaş. Cum a fost pictat?
Pictată în doar 8 zile, pânza prezintă spectatorului un butic luxos văzut din stradă. Un decor încărcat, alcătuit din tablouri şi oglinzi, acoperă până în tavan pereţii încăperii. Trecerea subtilă din stradă în interiorul anticariatului este realizată de femeia din mijlocul scenei, care urcă treapta la braţul gentilomului.
Dimensiunile impozante ale tabloului au dat naştere multor discuții legate de locul creării sale. Având mai mult de 3m lungime şi 1,66 m înălţime, opera ar fi fost mult prea mare pentru a fi pictată în partea din spate a magazinului sau la etaj, unde locuia familia negustorului şi era găzduit Watteau.
Lucrările de cercetare ale istoricului de artă Guillaume Glorieux au revelat că magazinul de pe Pont-Notre Dame al lui Gersaint nu avea aceleași dimensiuni ca cele din tabloul lui Watteau. Mult mai mic şi descris ca o ‘harababură de obiecte şi marfă’, nu avea cum să găzduiască crearea unei opere de 3 metri. Explicaţia găsită de experţi este una simplă, tabloul fiind compus din două pânze distincte şi lipite la mijloc după finalizarea picturii. Această teorie este susţinută şi de diferențele subtile de luminozitate dintre partea dreaptă şi cea stangă a operei.
Cine apare în stânga tabloului?
Unul dintre cele mai importante detalii din tabloul lui Watteau este portretul lui Ludovic al XIV-lea, Regele Soare. Reprezentat în partea stângă a tabloului şi admirat de cele 5 personaje, portretul este ambalat într-o cutie de lemn, pregătit pentru a fi transportat. Watteau nu a introdus niciodată politica în picturile sale, dar gestul de a ambala portretul regelui poate fi interpretat ca sfârșitul domniei acestuia (1715) şi al unei epoci.
- Cine este autoarea materialului?
Salut! Numele meu este Irina Adam, sunt absolventă în istoria artei, iar specializarea mea este Arta Europeană. Haideți să descoperim împreună enigmele muzeelor și ale artiștilor și să înțelegem simbolurile din tablouri! Sunt nerăbdătoare să împărtășesc cu voi pasiunea mea pentru cultură.
Sursă imagine: Antoine Watteau – Web Gallery of Art: Image Info about artwork, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1308819