“Jurnalul unui librar” de Shaun Bythell - recenzie

“Jurnalul unui librar” de Shaun Bythell

Jurnalul unui librar

Dacă vreodată intri într-o librărie şi dai de o blondă zăpăcită care nu pare să lucreze acolo, dar se comportă de parcă tocmai ar fi fost angajată, atunci să ştii că… aia sunt eu 🙂 !

În caz că ne citeşti de ceva vreme, atunci ai aflat deja că eu visez să-mi mut cartea de muncă la o librărie. Însă până atunci, adică până în ziua în care salariile în acest domeniu vor fi ceva mai răsărite (Doamne, jur că nu ştiu cum se descurcă oamenii aceia!!! 🙁 ) , fac muncă patriotică.

Prin urmare, când intru într-o librărie:

@ Mă apuc să fac ordine. Detest să văd colecţiile răvăşite, volume SF amestecate printre cărţi de gătit. Stephen King lângă Sandra Brown. Tratate de istorie printre romane poliţiste. Într-o zi, am găsit, ce oroare!!!, un volum din “Cincizeci de umbre ale lui Grey” în colţul dedicat copiilor!!!

@ Ascund produsele care nu legătură cu cărţile. Adică, le împing mai în spate, să nu le mai văd. Pentru că, efectiv, mă scoate din sărite când încerc să scot un volum de pe raft şi trebuie să fiu atentă să nu dărâm vreo pungă cu biscuiţi. Sau o cutie cu alune. Sau o cană cu Spiderman! Nu ştiu cine se ocupă de această scenografie. Nici nu reuşesc să-mi dau seama dacă se conduce după vreun principiu estetic. Dar eu, când mă voi angaja într-o librărie, voi crea zone diferite pentru produse diferite. Va fi primul lucru de care mă voi ocupa cu riscul să fie şi ultimul, în caz că viziunea mea nu coincide cu cea a “şefilor”.

În librării eu îi ajut pe nehotărâţi să cumpere cărţi

@ Dar lucrul cu care mă mândresc cel mai tare este că îi ajut pe nehotărâţi să cumpere cărţi. Pentru că angajaţii din librării nu prea ştiu ce titluri au în stoc (şi mai multe consideraţii nu am de gând să fac pe subiect, având în vedere salariile jenante!), eu mă bag în seamă cu tupeu când radarul interior îmi spune că e nevoie de mine. Când clienţii stau în cumpănă, nu ştiu ce să aleagă sau caută o carte anume, dar sunt copleşiţi de atâtea rafturi… atunci apar eu! 🙂

Poate cel mai răsunător succes al meu din toate timpurile l-am înregistrat în perioada în care la modă era best-sellerul intergalactic al lui Dan Brown, “Codul lui da Vinci”. N-am făcut nici eu excepţie de la regulă. Mai mult, atât de fascinată am fost de el, încât am încercat să-mi cumpăr, la vremea respectivă, orice titlu disponibil care trata acelaşi subiect. Mă interesau geneza romanului, teoriile cercetătorilor din care se inspirase şi americanul. Prin urmare, când am auzit într-o librărie un bărbat aproape strigând exasperat în telefon: “Da’ de unde să ştiu eu ce cărţi au legătură cu Codul lui da Vinci?!!!”, am zâmbit. Şi l-am bătut pe umăr: “Scuzaţi-mă, dar cred că vă pot ajuta eu”.

După ce mă voi angaja într-o librărie, şi eu voi ţine un jurnal 🙂

Câteva minute ne-am tot plimbat printre rafturi, eu scoţând volum după volum şi punându-i-le în braţe, el urmându-mă uşurat că a rezolvat problema. Aveam să aflu că soţia lui, pe care o sarcină dificilă o ţinea la pat, citise şi ea romanul şi, ca şi mine, era înnebunită să afle ORICE pe lângă. Când teancul de cărţi îi ajunsese cam în dreptul nasului, viitorul tătic m-a oprit, mulţumindu-mi plin de recunoştinţă. Era convins că are în faţă angajata – poate prea zeloasă – a acelei librării. Nu l-am corectat. În fond, cred că tocmai realizasem vânzarea record a anului!

Prin urmare, bănuiesc că se explică de ce, când dau cu ochii de mine, vânzătorii cred că le-a venit “inspecţia de la centru”. Aşa am auzit-o într-o zi pe o tânără spunându-i unei colege, în timp ce-i făcea semne disperate în direcţia mea 🙂 !)

Şi de ce mă îndrept în acest moment spre canapea cu o carte despre care nu ştiu absolut nimic şi pe care mi-am cumpărat-o strict datorită titlului. “Jurnalul unui librar” de Shaun Bythell.

Pentru că da, după ce mă voi angaja într-o librărie, şi eu voi ţine un jurnal. Chiar aici, pe blog!

Cartea poate fi cumpărată online de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI sau de AICI