Zilele trecute am dat absolut întâmplător peste o fotografie neştiută a lui Mihai Eminescu în care, conform articolului care o însoțește, ar apărea și Veronica Micle.
Ca orice femeie îndrăgostită, Veronica Micle își dorea mult să se fotografieze alături de Mihai Eminescu, alesul inimii sale. Și nu doar ea era cea care îl presa în acest sens. Harieta, sora poetului, îl dojenea adesea pentru numărul mic de fotografii pe care și le făcea. Informatiile au fost publicate de webcultura.ro, pe care te invit să-l accesezi AICI .
În 1888 se pare că Veronica Micle și Mihai Eminescu s-au fotografiat în București, împreună cu un grup de scriitori și actori. Iar fotografia ar fi aceasta:
Unii istorici consultați de site-ul menționat susțin că fotografia ar fi realizată pe malul Dâmboviței (proaspăt canalizată și cu un gard protector refăcut), chiar în fața a ceea ce noi astăzi numim “Hanul lui Manuc”. În acea vreme, clădirea se numea “Hotel Dacia”.
Fotografia a fost dăruită de actorul Nicolae Soreanu, în semn de prețuire, ucenicului tipograf Nicolae Teodorescu, cel care realiza afișele pentru Teatrul Național. O fotografie care s-a transmis din generație în generație în familia Teodorescu, împreună cu explicațiile oferite de către Soreanu.
Fotografia cu Mihai Eminescu și Veronica Micle a stârnit multe controverse
Potrivit lui Soreanu, în fotografie apare Mihai Eminescu – pe rândul din dreapta sus, cu mustăți proeminente, purtând pe cap o pălărie. În dreapta sa, purtând o pălărie vieneză s-ar afla Veronica Micle. În stânga poetului, se găsește Al. Vlahuță. Și, nu în ultimul rând: în prim-plan se află I. L. Caragiale, „duelându-se” cu Ștefan Iulian. Cel din urmă jucase pe scena Teatrului Național în piesa de debut a lui Caragiale, “O Noapte Furtunoasă”.
Există însă și specialiști în fotografia veche românească care susțin că imaginea de mai sus este surprinsă, de fapt, în centrul orașului Brăila. Aceștia nu cred că bărbatul cu mustață ar fi Mihai Eminescu. Le mulțumesc cititorilor anaarecarti.ro care mi-au atras atenția asupra acestor informații:
„Se înșală profund”
Mircea Monu: „Clădirea din fundal nu seamănă cu Hanul lui Manuc, care n-a avut niciodată cupolă. În dreapta sa, vizibilă din Splaiul Independenţei, nu a existat o biserică. Biserica Sf. Ioan-Piaţă era, la acea vreme, la 100 m sud-vest de Hotel „Dacia”, deci nu avea cum să intre în cadru. În plus, cupola sa arată cu totul altfel decât cea a bisericii din fotografie! Specialiştii au stabilit că imaginea este din centrul Brăilei, parcă pe la 1905, cu ocazia întâlnirii nu mai ştiu cărei bresle!
Emanuel Bădescu, specialist în fotografie veche românească: „De un sfert de veac circulă prin București această fotografie! Diverse persoane cultivate și bine intenționate au trecut pe la Cabinetul de Stampe ca să o autentific. De fapt, ca să cad de acord că l-ar reprezenta pe Eminescu într-un grup în fața Hanului Manuc. Le-am explicat cu dovezi iconografice dinainte că se înșală profund. Pur și simplu, refuzau să accepte realitatea fotografică.
Clădirea din spate este fostul Hotel Rally, ce adăpostește Teatrul Maria Filotti, Hanul Manuc nu are cupola vizibilă în dreapta imaginii și nici ornamentul pentru ceas existent și astăzi pe clădirea teatrului amintit! Este Centrul Brăilei la finele secolului al XIX-lea, care se numea Piața Sfinții Mihail și Gavril după hramul bisericii din stânga! Încă un detaliu: Eminescu avea o înălțime de până 1,70, era mai mult scund decât înalt. Argumentul că bărbatul din grup are o mustață asemănătoare cu a poetului nu are nicio relevanță, mai ales pentru o epocă când majoritatea bărbaților aveau mustață. Singura valoare a fotografiei este strict documentară și privește exclusiv istoria Brăilei.”
Extrem de inedit si interesant.