Mi-a luat ceva până am ajuns la Expoziția imersivă Gustav Klimt. Dar și când am ajuns… 🙂 !!!
După cum știu deja prietenii mai vechi ai blogului nostru, pictura este una dintre iubirile mele, cu atât mai prețioasă cu cât habar nu am să pictez. Iar pe acest palier Gustav Klimt este unul dintre iubiții mei, cu atât mai prețios cu cât nu cred că voi reuși în viața asta să dețin în proprietate personală vreuna dintre capodoperele lui. Poate într-o viață viitoare 🙂 …
Așa că pâna atunci mă mulțumesc să achiziționez orice obiect imprimat cu picturile lui. De la albume de artă și căni până la umbrele, șosete și așternuturi. De toate am 🙂 !
Acesta fiind contextul, nu aveam cum să ratez Expoziția imersivă Gustav Klimt care se desfășoară la MINA (Museum of Immersive New Art), cel mai mare centru de new media art din sud-estul Europei. Mai ales că, dincolo de slăbiciunea mea pentru pictorul vienez, îmi doream tare mult să asist la un astfel de show despre care până acum doar auzisem una-alta pe internet. Și dacă tot e aici, colea, în Pipera 🙂 …
Nimic nu m-a pregătit pentru Expoziția imersivă Gustav Klimt
Însă nimic nu cred că avea cum să mă pregătească cu adevărat pentru acest tip de spectacol. Când am citit în afișul de promovare ca “60 de picturi sunt meticulos animate și expuse 360, într-un spațiu de 7 metri înălțime”, nu am realizat că, de fapt, VOI INTRA, pur și simplu, în cele mai cunoscute opere ale celebrului artist.
Astfel, Doamna cu Evantai, Sărutul sau Portretul Adelei Bloch-Bauer sunt mărite de mai multe ori și, printr-un joc complicat de grafică, animație video, proiecții, clipe de întuneric total, urmate de explozii de culoare, prind viață în sală de expoziție. Și era cât pe ce să scriu “prind viață pe pereții sălii de expoziție”, dar te-aș fi indus în eroare pentru că bogăția ornamentelor, atât de caracteristică lui Klimt, se revarsă peste tot în jurul meu. Foițe de aur, lanțuri delicate, flori stilizate acoperă podeaua, chipurile celorlalți spectatori, propriile-mi mâini…
Nu-ți ascund că, în unele momente, mozaicurile, curbele, spiralele, vârtejurile care par să țâșnească din aceste lucrări gigantice mă amețesc și mă zăpăcesc. Slavă Domnului că stau pe jos… Și ca mine, toți ceilalți spectatori!
Sunt tablouri care se desfășoară pe toți cei patru pereți
De parcă experiența nu ar fi fost deja suficient de provocatoare, sunt tablouri care se desfășoară pe toți cei patru pereți (de exemplu, Friza Beethoven). Deci oriunde privești, ceva sigur ratezi! Nu e de mirare ca fiecare spectator încearcă să-și dezvolte propria strategie de vizionare. Unii se așează cât mai spre centrul sălii și se întind pe spate, predându-se parcă lumii fantastice a lui Klimt. Alții se poziționează cât mai aproape de un perete, în speranța că un unghi cât mai larg le va furniza cât mai multe detalii.
Efectul multimedia este completat de un fundal sonor care mie una mi s-a părut ABSOLUT PERFECT. Ulterior am aflat că “de vină” pentru partea audio care mi-a plăcut atât de mult este Alexei Ţurcan, care a câştigat şi Premiul Gopo pentru cea mai bună coloană sonoră originală în acest an.
Nudurile lui Gustav Klimt
După cum atrag atenția organizatorii, expoziția conține și câteva dintre cele mai cunoscute nuduri ale lui Klimt, aspect pe care poate vrei să-l iei în considerare dacă ai de gând să mergi însoțit(ă) de copii.
Erotismul lui Klimt este cu atât mai izbitor cu cât celebrele lui femei, ale căror corpuri le-a desenat în cele mai intime poziții și detalii, acoperă acum metri întregi de perete, se mișcă, se metamorfozează, dispar și reapar, dându-ți o stranie senzație de voyeurism.
În aceste tablouri care se modifică de la o clipă la alta, în care proporțiile sunt într-o continuă schimbare, supradimensionarea detaliilor scoate la iveală, cel puțin, pentru mine, … alte detalii. Șarpele care pulsează auriu pe brațul zeiței sănătății, Hygieia, din pictura intitulată Medicina. Aripile pe care le are maimuța oribilă din Friza Beethoven (am venit acasă și am căutat special pictura ca să mă conving! Și da, hidoșenia aceea chiar are aripi, nu știu cum de nu le-am văzut înainte!) Incredibila frumusețe a eroinei din Fabula, pe care am observat-o abia acum când mi-a apărut în fața ochilor fără animalele care îi stau supuse la picioare în pictura originală.
Momentul meu preferat: Pădure de fagi
Poate paradoxal, momentul meu preferat din expoziție nu implică un titlu celebru al lui Klimt. Pădure de fagi este o pictură de peisaj, formă de expresie artistica pe care Klimt a practicat-o destul de rar și mai mult ca metodă de relaxare.
Acum tabloul devine o uriașă pădure, care pare să se întindă în jurul meu în toate direcțiile, la nesfârșit. Și, provocată de experiența suprarealistă pe care o trăiesc, nu pot să nu mă gândesc că vizionarul Klimt a pictat acest peisaj fără nicio prezență umană în el de parcă ar fi știut în acel moment ca peste mai mult de o sută de ani, într-o seară, la o margine de București, 30-40 de admiratori ai lui vor rătăci amețiți (la propriu) prin pădurea sa de fagi.
DOUĂ SFATURI pe care nimeni altcineva nu ți le va da dacă te-am convins să mergi la expoziție 🙂
1. Ia cu tine o pernă de acasă. Showul durează circa 30 de minute (o oră – dacă asiști și la un al doilea spectacol, cu temă subacvatică) și nu prea ai cum să stai în picioare pe tot parcursul lui. În primul rând, că îi deranjezi pe cei care sunt întinși pe jos. Nici de pereți nu prea poți să te sprijini că, vorba aceea, te sprijini de pictură, ceea ce nu se face în niciun muzeu din lume, oricât de avangardist ar fi el.
Organizatorii au încercat să vină în ajutorul spectatorilor, plasând prin sală mai multe perne, în mod evident nu suficiente pentru toți iubitorii lui Klimt. Prin urmare, noi am stat direct pe jos. Ceea ce nu e chiar recomandabil, indiferent de vârstă.
2. Dacă nu dorești să fii deranjat de copiii care se joacă, țipă, aleargă prin toată sala, împiedicându-se de picioarele tale (asta în ciuda apelurilor repetate ale organizatorilor care îi roagă pe părinți să-și țină odraslele aproape), atunci alege una dintre proiecțiile de seară. Începând cu ora 19.00, accesul copiilor sub 10 ani este interzis.