Balerinele lui Degas. Adevărul teribil din spatele celebrelor tablouri

Balerinele lui Degas. Adevărul teribil din spatele celebrelor tablouri

Edgar Degas era considerat de contemporanii săi “pictorul modern al dansatoarelor”, după spusele lui Manet. Într-adevăr, cine se gândește la Degas se gândește de cele mai multe ori la faimoasele sale balerine, surprinse în timpul repetițiilor sau pe scenă.

Edgar Degas provine dintr-o familie de melomani, la operă și la teatru simţindu-se în elementul său. Atracţia sa față de balet este una pur artistică, baletul fiind o artă vizuală, ce putea fi uşor transpusă pe pânză, spre deosebire de muzică.

Balerinele lui Degas
Edgar Degas, Steaua sau Dansatoarea pe scenă, 1876-1877, pastel pe monotip, 60 x 44 cm, Muzeul Orsay

Din 1860 până în 1890, Degas își dedică timpul balerinelor, observându-le pentru a le reda pe pânză mișcările cât mai realist cu putință.

Pioner al impresionismului, Degas încearcă să ofere spectatorului realitatea vieții pariziene fără a o înfrumuseța, artistul abordând tehnici diverse de la uleiul pe pânză şi pastel până la sculptură.

Balerinele lui Degas avea doar 12 sau 13 ani

Balerinele lui Degas
Edgar Degas, Foaierul de dans la Opera de pe strada Le Peletier, 1872, ulei pe pânză, 32 x 46 cm., Muzeul Orsay

Un aspect pe care publicul larg îl omite atunci când admiră faimoasele dansatoare este realitatea din culisele operei, pe care Degas a redat-o în operele sale.

Tinerele balerine (care aveau doar 12 sau 13 ani) proveneau de cele mai multe ori din familii sărace. Singura cale pentru majoritatea fetelor de a scăpa de viaţa aceasta era înscrierea la cursurile de la Operă. Aici, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, acompaniate de cele mai multe ori de mamele, mătușile sau surorile mai mari, se lăsau admirate în pauze sau la repetiții de aşa numiții abonați, după cum se poate vedea în cele două tablouri de mai jos.

Balerinele lui Degas
Edgar Degas, Repetiţia unui balet pe scenă, 1874, ulei pe pânză, 65 x 81 cm, Muzeul Orsay
Balerinele lui Degas
Edgar Degas, Așteptarea, 1882, pastel pe hârtie, 48,3 x 61 cm, Norton Simon Art Foundation

Pentru a deveni abonat trebuia sa demonstrezi o anumită situație financiară, iar accesul în culise era permis pentru a alege cele mai frumoase balerine pe post de cocote (termen specific al vremii).

Prețul era negociat chiar de familia fetei, iar această dublă ocupație a dansatoarelor era tolerată de întreaga societate, profesia balerinelor fiind de la sine văzută ca una uşoară.

Balerinele lui Dega
Edgar Degas, Cursul de dans, 1873-76, ulei pe pânză, 85 x 75 cm, Muzeul Orsay

Degas și-a cumpărat şi el accesul în culise, dar nu pentru a favoriza prostituția fetelor, ci pentru a înțelege mai bine mișcările de balet, corpurile balerinelor, precum și pentru a surprinde lumea mai puţin fermecătoare a repetițiilor.

Balerinele lui Degas
Edgar Degas, Sfârșit de arabesque sau Dansatoarea salutând, 1876-1877, pictură cu pastel pe pânză, 67 x 38 cm, Muzeul Orsay

·  Cine este autoarea materialului?

Salut! Numele meu este Irina Adam, sunt absolventă în istoria artei, iar specializarea mea este Arta Europeană. Haideți să descoperim împreună enigmele muzeelor și ale artiștilor și să înțelegem simbolurile din tablouri! Sunt nerăbdătoare să împărtășesc cu voi pasiunea mea pentru cultură.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

    error: Continut protejat Anaarecarti.ro!