Scuză-mă că te deranjez, dar ai cumva niște… cenușă? Nu-mi trebuie multă, câteva grame, cam așa, cât să-mi pun în cap după ce la “o cronică” de film anterioară îți pomenisem pe un ton exasperat și vag disprețuitor despre un ghiveci cinematografic, o combinație între thriller și facebook/instagram/tiktok, care își anunța venirea pe marile ecrane.
Ei bine, ghiveciul se numește Dispariția, am fost să-l văd și… mi-a plăcut la nebunie!!! Prin urmare, fac corectura de rigoare și îți mai spun una-alta despre el ca să mă simt cu conștiința împăcată 100%.

Dispariția (peliculă distribuită în România de InterComFilm) are în centru eforturile adolescentei June (Storm Reid) de a da de urma mamei, dispărută în timpul unei vacanțe. Care adolescentă, repectand canoanele generației din care face parte, va reuși să descâlcească misterul fără să-și miște fundul din fața calculatorului. Excepție fac scenele de final când tot ce-mi doream era să se termine odată filmul ca s-o văd pe fata înapoi in camera ei, în siguranță, în fața acelui ecran care brusc mi se părea extrem de prietenos. Căci n-am auzit ca vreun calculator să scoată cuțitul la tine… Deocamdată…
(Doamne, și sper să nici nu văd vreodată vreun film făcut pe această idée!)

Dispariția este filmată prin intermediul camerelor incorporate în diverse dispozitive
Iar când spun că adolescenta își desfășoară online întreaga muncă de detectiv nu exagerez cu nimic. June folosește, cu un talent de prestidigitator, toate aplicațiile posibile pe toate dispozitivele posibile. Sare din facebook pe instagram, dă o raita pe tik tok, face video calluri în speranța să găsească pe cineva care să o ajute, sparge conturi de mail și activeaza sisteme de geo localizare, urmărește imaginile pe care le înregistrează camerele de supraveghere în jurul casei etc etc.

Prin urmare, fata stă non-stop cu nasul în calculator… și tu odată cu ea! Căci, dincolo de răsturnările de situație și de secretele teribile care ies la iveală, aceasta este marea șmecherie a filmului. Tot ce vezi tu pe marele ecran din sala de cinema se desfășoară, de fapt, pe micile ecrane ale laptopurilor, tabletelor, smartphone-urilor folosite de personaje.
(Info pentru cunoscători: am citit undeva că tehnica se numește screenlife, dar cum nu mă pricep, nu mă aventurez în alte detalii).

Practic, pelicula Dispariția este filmată ÎN TOTALITATE prin intermediul camerelor incorporate în aceste dispozitive și… cumva… într-un mod complet neașteptat… totul se leagă! Totul are sens! Totul funcționează!
Îți spun: MI-A PLĂCUT MAXIM! Pentru o seară fără pretenții petrecută la cinema, cu floricele și cola în brațe, nici că puteam cere mai mult!
Desigur, cine merge la filmul acesta neavizat(ă) riscă să fie zăpăcit(ă) total de cap. Cel puțin vreo 10-15 minute.
Ceea ce nu (mai) este cazul tău. Așa că închei această pseudo-cronică de film convinsă că rândurile mele chiar îți vor fi de folos. Și nu uita: #NuSuntIrinaMargaretaNistor
- Regia: Nicholas D. Johnson, Will Merrick
- Cu: Storm Reid, Nia Long, Ken Leung, Amy Landecker, Megan Suri