"Prieten imaginar" de Stephen Chbosky - recenzie
Prieten imaginar

“Prieten imaginar” de Stephen Chbosky

“Terifiantă! Înspăimântătoare! O poveste de groază spusă așa cum trebuie! Excepțională! Captivantă! Îngrozitor de bună! Formidabil! Un tur de forță! O capodoperă! Genial! Întunecată, dar sclipitoare!” De fiecare dată când întâlneam asemenea cuvinte în recenzia unei cărți, aveam un semn de îndoială privind autenticitatea lor. În 90 % din cazuri, am fost dezamăgit de cărțile respective.

Dar iată că a venit timpul să le folosesc și eu și de data aceasta totul este pe bune: Terifiantă! Înspăimântătoare! O poveste de groază spusă așa cum trebuie! Excepțională! Captivantă! Îngrozitor de bună! Formidabil! Un tur de forță! O capodoperă! Genial! Întunecată, dar sclipitoare! Cartea “Prieten imaginar” de Stephen Chbosky este foarte, foarte, foarte bună! Chiar terifiant de bună! Este un horror excelent, perfect de neliniștitor și cauzator de insomnii și vise ciudate!

Am fost convins că Stephen Chbosky este de fapt noul pseudonim al lui Stephen King

Și să vă mai zic ceva: Este cea mai bună carte pe care Stephen King nu a scris-o!!! De fapt, dacă nu avea coperți, puteam să jur că “Regele” este autorul ei! La un moment dat, pe la jumătatea romanului, am fost convins că Stephen Chbosky este de fapt noul pseudonim al lui Stephen King. A trebuit să caut pe internet să văd că Chbosky chiar există, respiră și a mai scris UN SINGUR roman: Jurnalul unui adolescent timid!!! (Hmmm… Având titlul asta, nu prea mă văd citind așa ceva).

Cartea poate fi cumpărată online de AICI, de AICI, de AICI, de AICI, de AICI sau de AICI

Povestea din “Prieten imaginar” sună cam așa:  Kate Reese își părăsește iubitul violent, își ia copilul, pe Christopher, și se ascunde în Mill Grove, un orășel banal pierdut pe harta Americii. Inițial localitatea pare locul perfect pentru un nou început. Deși are probleme cu banii, femeia reușește să se integreaze în comunitate în timp ce băiețelul ei, în ciuda problemelor de la școală – este dislexic și nu se împacă cu literele și cifrele -, își face o serie de prieteni.

O soartă mai cruntă decât moartea

La un moment dat, puștiul vede un nor care are o față umană, se ia după el și… dispare fără urmă în pădurea de la marginea localități. După șase zile de căutări, reapare: e OK, nu are nici o problemă, nu a fost agresat, nu are nimic rupt, e doar înfometat și deshidratat. Un lucru ciudat: declară că a fost ajutat să iasă din pădure de un domn amabil cu părul alb, despre care nimeni nu știe nimic.

Deși pare să nu fi suferit nicio traumă, Christopher este schimbat radical: devine geniul clasei sale, începe să găsească răspunsuri la orice întrebare, știe ce se va întâmpla în viitorul apropiat și în minte îi răsună o voce care îi cere să construiască o căsuță într-un anumit copac din mijlocul pădurii în care s-a pierdut. Dacă nu face asta, el, mama sa, prietenii săi și toți cei din orășel vor suferi o soartă mai cruntă decât moartea (și fără nici un spoiler, în timp ce citeam am realizat că chiar așa este: o soartă mai cruntă decât moartea!!!).

O armată de damnați, schelete și oameni-căsuțe poștale, ale căror buze și pleoape au fost cusute

Cât timp s-a aflat în pădure, Christopher a întâlnit un bărbat, domnul amabil care l-a ajutat. Acesta i-a spus că dincolo de lumea reală este lumea imaginară, condusă de o femeie șuierătoare care nu vrea decât să intre în realitate și să facă prăpăd. Regină neîncoronată a lumii imaginare, femeia este pricepută în a prinde băieței care au însușiri extraordinare și în a-i transforma în animalele ei de companie. Se mai pricepe la organizarea de haite de cerbi carnivori, la lansarea de zvonuri și insinuări în urechile oamenilor care nu bănuiesc nimic, la alcătuirea unei adevărate armate de damnați, schelete și oameni-căsuțe poștale, ale căror buze și pleoape sunt cusute chiar de ea și… este, nici nu se putea altfel, 100%  demonică.

Și uite așa începe o încrâncenată luptă pe viață și pe moarte pe parcursul a aproximativ 800 de pagini. O luptă între bine și rău, în care nimic nu a putut să fie prezis sau ghicit. Mai mult nu spun! Ce o să spun este faptul că din clipa în care am deschis cartea și până ce am ajuns la ultimul cuvânt, sentimentul care m-a însoțit tot timpul a fost cel de neliniște. Neliniște legată de eroi, de femeia șuierătoare, de omul amabil, de oamenii-căsuțe poștale… de fapt de tot ce se întâmplă și cui i se întâmplă.

“Prieten imaginar” este o excursie într-o lume ciudată, deranjantă, plină de spaime și terori

La început l-am pomenit pe Stephen King. Cartea are o serie de elemente care par desprinse din romanele acestuia: un orășel, un puști retras, un grup de prieteni considerați de toată lumea drept niște ratați, un rău străvechi. Din această cauză, eu m-am simțit ca într-un roman de SK. M-am simțit îngrozit ca atunci când puștiul din “Shining” a intrat în baia camerei 217, m-am simțit terifiat ca atunci când o fostă infirmieră a decis să-și scape scriitorul preferat de povara tăierii unghiilor de la un picior în “Misery”, m-am simțit întristat ca atunci când “Orașul bântuIT” s-a terminat și un anumit personaj a murit.

Asta nu înseamnă că Stephen Chbosky nu face decât să dea Copy/Paste după opera Regelui. Nu… Pentru mine, cartea a fost ca o excursie într-o lume ciudată, deranjantă, plină de spaime și terori, o lume întunecată în care de obicei ghid îmi era Stephen King. Numai că de data aceasta ghidul a fost altcineva. Și acest tip nou știe ce face!