Madame de Pompadour, dincolo de fuste, funde și volane
Madame de Pompadour

Madame de Pompadour, dincolo de fuste, funde și volane (dar ce volane :) ! ). Secretele tablourilor celebre

Tabloul de astăzi: François Boucher, Madame de Pompadour, 1756, ulei pe pânză, 201 x 157 cm, Alte Pinakothek, Munchen.

Timp de secole, noi, femeile, nu am fost niciodată considerate egalele bărbaților, în special din punct de vedere intelectual. Astfel, femeile din generațiile anterioare s-au adaptat și au găsit artificii prin care să dovedească publicului că ele înseamnă mai mult decât fuste, funde și volane.

Portretul lui Madame de Pompadour, realizat de François Boucher în 1756, este exemplul perfect pentru această tematică.

Madame de Pompadour şi-a dorit să arate lumii că ea e mai mult decât ‘favorita’ regelui

Caracterizată de o frumusețe și o eleganță specifice favoritei, reprezentarea ei într-un cadru privat, în liniștea cabinetului sau în jurul orei 15:40, ascunde câteva simboluri subtile. O mare parte a tabloului este ocupată de rochia ei maiestuoasă, turcoaz, modelul à la française, foarte în vogă la mijlocul secolului XVIII. Piesa triunghiulară, numită pièce d’estomac, este bogat decorată cu funde și pune în evidență silueta. Aceleași funde roz le regăsim și pe mâneci, și la gâtul favoritei, iar culoarea este preluată și de trandafirii care împodobesc rochia.

Tabloul traduce dorința machizei de Pompadour de a-și valoriza imaginea și de a arăta lumii că ea înseamnă mult mai mult decât titlul de ‘favorita’ a regelui.

Numeroase accesorii importante sunt dispersate în scenă: marchiza are o carte deschisă pe genunchi, ca și cum atenția i-a fost atrasă de un element extern care i-a întrerupt lectura.

Madame de Pompadour - detaliu carte

Madame de Pompadour întreține o corespondență activă și este o femeie educată

În colțul drept al tabloului o pană iese din sertarul secretarului, mobilă pe care se observă, de asemenea, o scrisoare și o bucată de ceară. Toate indică faptul că personajul nostru întreține o corespondență activă și este o femeie educată.

Încăperea este presărată de cărți de toate felurile și cu subiecte diverse, așa cum ne dezvăluie biblioteca ticsită din planul secundar. În colțul stâng, rulouri și foi de desen completează această punere în scenă.

Poate cele mai interesante detalii al acestui portret sunt accesoriile tradiționale (cărți, lumânări și câinele fidel) pe care le găsim, în general, în reprezentările sfântului Ieronim în cabinetul său. Sfântul Ieronim este un personaj erudit care a tradus Biblia din limba greacă, ebraică și aramaică în limba latină.

Cine este autoarea materialului?

Salut! Numele meu este Irina Adam, sunt absolventă în istoria artei, iar specializarea mea este Arta Europeană. Haideți să descoperim împreună enigmele muzeelor și ale artiștilor și să înțelegem simbolurile din tablouri! Sunt nerăbdătoare să împărtășesc cu voi pasiunea mea pentru cultură.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Centrul de preferințe pentru confidențialitate


  • Warning: reset() expects parameter 1 to be array, string given in /home/anaarecarti/public_html/wp-content/plugins/gdpr/templates/privacy-preferences-modal.php on line 33

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/anaarecarti/public_html/wp-content/plugins/gdpr/templates/privacy-preferences-modal.php on line 95

    error: Continut protejat Anaarecarti.ro!