Tabloul de astazi: Johann Heinrich Füssli, Coșmarul, 1781, ulei pe pânză, 101 x 127 cm, Detroit Institut of Art.
Pentru că, din punctul meu de vedere, noiembrie este luna creaturilor fantastice, mai mult sau mai puțin fermecătoare, astăzi vă prezint un tablou înfricoșător pentru unii, dar fascinant pentru alții.
În “Coșmarul”, pictat de Johann Heinrich Füssli în 1781, acțiunea se desfășoară în dormitorul unei tinere fete. Scena tenebroasă, ritmată doar de câteva draperii purpurii, invită spectatorul în universul oniric.
Corpul fetei, întins lasciv și teatral, este acoperit de o cămașă de noapte albă, făcând trimitere la antichitate, fiind singurul element contrastant faţă de restul paletei cromatice. Pe pieptul tinerei vedem așezat un incubus (din latinescul „incubo”, sau coșmar), un demon cu înfățișare masculină despre care se zvonea în Evul Mediu că apare în camerele fetelor și le provoacă coșmaruri cu tentă sexuală. Acesta își întoarce privirea intensă spre spectator, deranjat că a fost descoperit.
Un alt personaj neobișnuit în opera lui Füssli este calul orb, prezent în partea stângă a tabloului. Nimeni nu a reuşit să ofere nici până în ziua de astăzi o explicație clară şi sigură în privinţa acestei apariţii, chiar mai stranii decât incubusul. Unii cercetători spun că ar putea fi o trimitere la opera lui Shakespeare, unde calul tulbură somnul personajelor.
Freud a folosit “Coşmarul” în cercetările sale de psihanaliză
Pentru a putea interpreta pictura în detaliu, avem nevoie să cunoaștem contextul istoric. Astfel, trebuie să precizez că spre sfârșitul secolului XVIII și începutul secolului XIX, curentul neogotic precum și cel preromantic își fac apariția. Subiecte precum miturile din Evul Mediu, creaturile folclorice si diferite superstitii devin tematici de interes pentru pictori. Füssli, împreună cu William Blake, sunt pionieri ai noilor subiecte și propagă neogoticul în Anglia.
Succesul operei a fost fulgerător încă de la prima sa expoziție la Royal Academy. A urmat o a doua variantă a subiectului din partea artistului, realizată în același an și multe alte interpretări în special pe partea de gravură. Füssli nu a lăsat absolut nicio explicație legată de tablou, dar însuși Sigmund Freud l-a folosit pentru a demonstra cercetările sale de psihanaliză și lumea visurilor.
“Coșmarul” are ca subiect paralizia somnului?
Într-un articol publicat în 2009, Patrick Baud face aluzie la paralizia somnului, un fenomen ce se întâmplă atunci când creierul se trezește, iar persoana este conștienta, dar mușchii încă nu răspund comenzilor. Persoanele care suferă de această tulburare a somnului au povestit că au senzația că o greutate le apasă pe piept și îi împiedică să se miște pentru câteva momente.
Sper să nu aveți coșmaruri la noapte și promit să revin cu un tablou mai simpatic!
Cine este autoarea materialului?
Salut! Numele meu este Irina Adam, sunt absolventă în istoria artei, iar specializarea mea este Arta Europeană. Haideți să descoperim împreună enigmele muzeelor și ale artiștilor și să înțelegem simbolurile din tablouri! Sunt nerăbdătoare să împărtășesc cu voi pasiunea mea pentru cultură.